onsdag 2. februar 2011

Snus....

Denne historien går tilbake i tid, en sommerdag på slutten av 80-tallet/midten av?! (dæven e æ gammel...)

Mitt kjære søskenbarn Stig (jeg har mange kjære søskenbarn altså!!) og jeg hadde som vanlig vært oppå Tørset hos bestefar, for å "ta" fjøset. Bestefar Tørset var en sindig kar, som lot oss barnebarna gjøre mange ting, som i dag nok har kvalifisert til bekymringsmeldinger til mange instanser. Han var også en ivrig snusbruker. Jeg husker enno knipset på lokket før esken med grønn Tidemann ble åpnet.

Det var ikke få esker med snus som lå i fjøs-kjøkkenet, halvtomme sådan.
En ettermiddag fant altså Stig og jeg ut at dette måtte testes ut. (Da hadde vi jo smugrøyka i mange år allerede, så snus skulle vi da tåle...)
En ting vi aldri hadde sett, det var det der med fjerning av snus, noe bestefar kanskje ikke gjorde så mye heller...
Pris etter pris ble inntatt, svelget og ny pris innlagt.

Det gikk ikke lang stund før maven begynte å gjøre opprør! Stig måtte vente, mens jeg stakk bak en plankestabbel for å blåse tu belgen.. Sammen startet vi en noget vinglete tur hjemover, mens vi klamret oss til hverandre. Jeg kan til dags dato si at jeg har aldri vært så full jeg.. (Øren) Turen gikk nedover Ringagjerdet og ned i byggefeltet, der jeg er redd naboene trodde vi hadde funnet noe annet enn snus å inntatt.

Vi kom oss nå hjem til Stig. Etter å  ha sittet noen minutter gikk Stig fort på badet, tett etterfulgt av en meter kortere meg... Stig startet å kaste opp, noe jeg også måtte.. over skuldra hans (for det var jo bare et do...)

Plutselig ble døren revet opp, og  en harmdirrende tante Mariann spurte: "Har dere smugrøkt igjen nå??"
Mellom spyøktene fikk vi forklart henne at vi hadde spist snus, da var det greit =)

Jeg har prøvd snus etterpå, men den første gangen henger nok i. Har også lært meg at snusen skal ut av munnen før ny pris pakkes inn.. Altså man skal ikke svelge snusen!!

Håper denne historien får deg til å huske et "morsomt" barndomsminne,
klem fra Laila

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi ha d my arti oppå Tørset!!! E bærre å lukke auan, så ser e fårr me alt.... :-) det var tider det!!! så fint å arti vi hadd det!!!
Siv

Laila sa...

Mange gode minner ja =)Artig å ta med seg i kjedelige hverdager..
Treffes vel i kveld, Siv?
Må vel zumbes litt...
Klem fra Laila

Jeanette sa...

ha ha ha ha, noe så utrolig morsomt...slik går det når 2 stk nysgjerrige med etternavn Lien tester ut.....;) Hi hi, fortsett med minneblogg fra ungdomstia...føler liksom jeg er med på en måte:) Hils Stig-gutten fra meg:):)

Laila sa...

Heisann Jeanette,
har endel historier fra oppveksten ja.. =)
De må som regel "redigeres" litt.. =)))
Så det kommer nok flere,
den som venter på noe godt osv osv..
Klem fra Laila