tirsdag 1. juni 2010

Blomster, HLR og miss Marple


Miss Marple av Agatha Christie, er en kjempebra krimserie. Har nettopp sett en episode på nrk, med nok en finurlig løsning på mordgåten. Noen sa en gang, tror det var Gunnar Staalesen, at hvis man ville finne ut hvem som var morderen i Christies krimplott er skulle man ta den som hadde det sterkeste alibiet og som egentlig var minst sannsynlig som morder - og vips så har du løst gåten. Dette passet iallefall i kveld, da morderen ble utelukket som mistenkt, ettersom det så inni hampen så ut som at noen prøvde å legge skylden på han. Spennende.
Husker godt i barndommen, da Stig og jeg så på Murder she wrote.. vi klarte som regel å løse gåten før løsningen kom, det gikk egentlig sport i det å =)





Tenkte jeg måtte vise dere hvordan det ble etter at varmeapperatet lurte meg til å tro det var sommer! Ble endel planter, men det ser ut som de skal overleve nå. Kl halv ett er det faktisk 6 +!!!!!!!


Jeg tok ut en eføy som ikke har villet komme noe særlig inne. Håper den skal vokse seg stor å fin UTE!





Må vise frem de fine stemorsblomstene som jeg kjøpte for en billig penge hos Rema 1000. Det var ikke så mange blomster på dem når jeg kjøpte dem, men de kom fort. De er jo så søte og hardføre =)))




Måtte en tur på jobb i dag, oppfriskningskurs HLR (hjerte-lunge-redning). Kurset varte i 45 min. Vi fikk hver vår dokke under kurset, og gjenoppfriska sammen med en video. Dette er noe jeg anbefaler alle å gjøre. Jo oftere du øver, jo mer sannsynlig vil du automatisk gjøre det rette, hvis du kommer borti noen som trenger din hjelp. <3

En kort oppfriskning :

Er pasienten våken?

Dersom ingen reaksjon, rop på hjelp!

Gi pasienten frie luftveier!

Puster normalt?

Hvis pasienten puster normalt: Legg pasienten over i stabilt sideleie, ring 113 og overvåk kontinuerlig!

Puster ikke normalt: Ring 113, gi 30 brystkompresjoner! Gi 2 rolige innblåsninger(blås kun til brystkassen hever seg) -> fortsett HLR 30:2 til hjelpen kommer!!

Ønsker alle en fredfull natt,

klem fra Laila =)



3 kommentarer:

Anonym sa...

Bli sååå inspirert tå uteblomstranj dine. E d sprengblomster du har? (bæres inn te natta,hehee). Bli planting her å no ja, ille kvikt ;)
Klæmz
O

Anonym sa...

Smartinga du å hanj Stig... ;)
Takk for oppfriskinga i førstehjelp, alltid greit me litt påminnels...
Klæmz
O

Laila sa...

Det er ikke springblomster jeg har.. er de plantet ut, så får de jammen takle det været som kommer! (kamuflert at jeg ikke gidder å bære dem inn og ut...)