mandag 28. juni 2010

Mandag - løpetid, dreng, sol, torden og lyn - så sol igjen...

Sonja er fanget - hun har løpetid. Høylytte beskjeder går fra henne og til nabohundene på hyttene i rundt her: "Kom, kom - jeg er bundet og klar for et lite besøk!!" Jeg er ikke vant med hund, i barndomshjemmet var det katt som var kjæledyret. Den første hunden vi hadde het Stella, hun hadde også løpetid... noe som minner meg på en hendelse en kald vintermorgen. Jeg vet jeg dummer ut meg selv nå, men skitt au..
Jeg lå og sov, men ble vekt av et rabalder av en annen verden. Stella sto i band utenfor og hadde fått besøk. Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønte at de hadde hatt en hyrdestund, men jeg ble veldig bekymret da de ikke klarte og komme fra hverandre. Det var kaldt, skikkelig kaldt - så jeg trodde de hadde spekt sammen. Dro Stella inn, med kavaleren hengende som et slips etter. Her skulle de reddes, stakkars små... Jeg stormet på badet, i bare trusa, her måtte det varme kluter til. Hundene skjønte lite og ingenting, matmor la en varm klut for å dele de to elskede. Midt under kaoset kom bonden inn fra fjøset. Han visste ikke helt hvordan han skulle angripe situasjonen, der sto jeg, lettere hysterisk - Sonja og kavaleren prøvde febrilsk å slippe unna "hjelpen" min. Med latter i stemmen og lettere oppgitthet prøvde han å forklare at dette var normalt... hmmm, man lærer noe nytt hele tiden.
Heldigvis har ikke Sonja hatt noe besøk i dag.. men så er det ikke minusgrader heller.


Bonden holder på å pløye et jorde på ca 60 mål. Du kan skimte det på bildet. Jada, det er det brune langt der bak... ikke akkurat bra zoom på kameraet mitt sjø. Jeg hadde ikledd meg min 15 år gamle sommerkjole, som krever at du står oppreist.. for visst du bøyer deg litt vises sloggien. Hehe. Her skal solen nytes, til og med på solbleke lår.. Da kommer det en bil i full fart, det var min kjære pappa. Han var full av arbeidslyst, som vanlig. Bonden ga han i oppdrag å harve, jordet var stort nok til at han selv kunne pløye mens pappa harvet.

Her har du bilde av drengen. Jeg måtte finne frem arbeidsklærne jeg å, for å imponere mitt kjødelige opphav?! Jeg har satt på strømtråd, slik at det er håp for kuene å få nyte sommeren i friluft. Jeg var ikke alene på runden, tror jeg hadde med meg 1700 mygg og 3 ganger så mye fluer med. Hurra, ikke ensomt å jobbe ute nei =)

Det ble servert kavring og spekemat til middag, mot et varmt måltid til kvelds. Det ble en kaffekanne langt opphold for bonden og drengen. Himmelen åpnet sine sluser, det var bra blitz og høylytt buldring. Temperaturen sank med 8 grader. Men det ble sol igjen og temperaturen krøp oppover igjen. Til kveldsmat laget jeg gratinert blomkål, med mye bacon. Godt ja =)

Her er desserten, de skal sies at drengen ikke er noe særlig begeistret for bløtkake, så som den omsorgsfulle datteren jeg er, laget jeg annen dessert til han, nemlig jordbær med fløte på.

Dette ble en innholdsrik dag! I morgen er det senvakt igjen, så da blir det nok ikke noe blogging. Ønsker dere alle en fin mandagskveld (og tirsdag??).
Klem fra Laila. Husk å IKKE bruk den første historien mot meg!!!!





2 kommentarer:

Anonym sa...

Heia!
Flenk du æ te å hell på da, venne :D Du æ no itj plaga me Knott da iallfall; må no prøv å sjå pos på d ;) Fiiin fiiin første historie da, heheeee ;)
Klæm O

Laila sa...

Takk for det, kjære O. Håper du ikke regner inne og at terrassen får sine strøk med det du skal ha på etterhver =)