fredag 4. mars 2011

Rognebær - til glede og sprell =)

Anvendelse av rognebær i følge Wikipedia.no :
Modne rognebær.Rogn blir brukt i treforedlingsindustrien og som fyringsved. Rogneveden er hard og seig, og egner seg godt som dreieemne og som skaft til forskjellige verktøy og redskap. Tidligere ble rogn også brukt til å lage ski.
Barken kan brukes til garving.
Løv fra rogn ble i tidligere tider anvendt som dyrefôr. Elg og andre hjortedyr spiser gjerne barken, tynne kvister og blad av rogn. Rognbladene smaker nesten som bitre mandler, og kan godt spises også av mennesker, men i mindre mengder.
Rognebæra er sure, men kan likevel brukes i for eksempel rognebærgelé eller som smaksetting på sprit. Rognebær inngår som en viktig ingrediens i Gammel Dansk. I tidligere tider ble bærene brukt som urindrivende middel, mot nyrestein og skjørbuk. Kuldepåvirkning gjør at de bitreste smaksstoffene dempes betraktelig. Høsting av rognebær til vinlegging skjer derfor gjerne senhøstes, dvs. etter første frostnatt. Alternativt kan bærene gies et opphold i fryseboks.


bilde fra wikipedia.no
På Ulsberg hadde rognebærene et helt annet bruksområde! De som er kjent i området, vet at i gammeldåggå-verden var riksvei 3 ved Ulsberg beriket med en undergang. Der gikk trafikken veldig sakte, da det var plass til 1 bil i gangen der...

Det var en fin skråning ved undergangen, med fine trær som ga Ulsberg-rampen beskyttelse fra innsyn i div aktiviteter.
Oppfinnsomheten var stor blant gjengen.. og denne gangen skal jeg fortelle om unger, rognebær, biler og sinte voksne....

Som vanlig var det ikke vanskelig å finne på noe sammen. En ungegjeng hadde denne gangen (sikkert mens de smugrøykte=) funnet ut at det smalt godt hvis vi kastet halvmodne rognebær på biltakene til heldige forbipasserende. Som tenkt så gjort.. det ble samlet en ladning med rognebær, biler ble vurdert og valgt ut fra div kriterier. Vi kunne jo ikke kaste på biler til folk vi kjente, da var sjansen større for refs!
Under innsamlingen av bær ble fristelsen for stor for noen av oss.. (om jeg ikke husker helt feil: Sonja.. hehe)
som sendte ivei ei ladning med bær, det smalt - og forseint innså kasteren at det var en av de voksne i byggefeltet som hadde blitt bombandert!

Undergangen ligger ved siden av jernbanen, jeg hadde fått streng beskjed hjemmefra om at denne ikke skulle krysses uansett!!
Dette var en av de få formaningene jeg fulgte slavisk, noe som resulterte i at jeg var den eneste som sto igjen da to sinte voksne kom for å refse oss........
Jeg gjemte meg under noen nedfelte trær, men oppdaget til min store skrekk at de ville tråkke på meg hvis jeg lå stille. Dermed måtte jeg reise meg opp for å ta imot kjeften.
Husker jeg prøvde meg med unnskyldninger og en liten hvit løgn om at dette ikke var min feil!
Utrolig nok slapp jeg unna. (Om det var fordi jeg ikke hadde krysset jernbanen vites ikke...)

Jeg husker enno hjertebanken, da jeg syklet som en gal for å finne de andre. Det ble nok noe etterspill av dette å, men jeg kan ikke huske at jeg fikk nevneverdig kjeft hjemme. Noen andre merket nok straffen mer enn meg! Dette dempet nok bærkastingen noen dager....... men når vinteren kom, var snøen ypperlig til å lage snøballer.. og det smalt iallefall i taket på noen biler og trailere!

Men no skal jeg finne senga jeg,
ønsker deg en finfin natt,
klem fra Laila

Ingen kommentarer: