søndag 15. august 2010

Rennebumartna med smerterop...

Letingen etter oksekalven Petter, toppet seg i går da vi faktisk fikk se han... Petter stilte seg også opp til fotografering (noe Sonja sikkert er overlykkelig for). Men så var moroa over... Da vi skulle lose han bort til hestehengeren, fant han ut at han ville utvide denne ferien sin litt lenger, hoppet over gjerdet og sprang inn i skogen.
Bonden begynner å bli en smule oppgitt over Petters ferieplaner, men vi får iallfall sett oss om i nærmiljøet. Dette bildet er fra Magnildalen.
Jeg småbannet rundt, fordi en fot har "klikka". (Jada, det er nok alderen som gjør seg gjeldende..) Men optimistisk som jeg er regnet jeg med at div smertestillende skulle fikse dette over natten.....

Da jeg iår har senferie, hadde jeg sett frem til å sitte ved svartkjelen og rive kjeft med kjente og kjære. Men som sagt har Petter satt standarden i år. Bonden fikk beskjed om at Petter fikk klare seg sjøl, jeg skal på martna!!!!
Den nevnte foten (hofta) var ikke bedre, så smertestillende skulle holde den noenlunde i sjakk i dag. Mamma spanderte på meg is-spray, noe jeg tror gjorde det verre... Vel inne på martnas området fant vi ut at vi kunne gå i hallen først. Med jevne mellomrom og helt ubevisst kom jeg med små og store utbrudd: Au, fa....! Mange skvatt skremt unna, mens noen faktisk var medfølende og ikke kunne dy seg for å spørre hva som var galt.. Mamma gikk bare lenger og lenger unna meg, men hun kom bekymret bortom når ikke folkemengden var for stor..
Sikkert ikke så gøy å gå med ei datter som hyler rett ut og bannes "litt". Løsningen ble lange pauser med kaffe, for hofta roet seg en del når jeg satt i ro.

Vi holdt ut dagen, her er det tatt bilde like før stengetid.
Etter martnan, den 25 i rekken, hadde gått over i historien, dro vi for å besøke mor Jæra. Hun hadde det kjempebra, fin og brun etter turer ut i sola.

Du lurer kanskje på hva jeg handlet på martnan... hm, nå må jeg tenke meg om:
Kaffe, kaffe og kaffe..
Ble på spandert elghakk til middag (takk pappa!)
Is fra Galåen - Røros (som er på veg nedover systemet akkurat nå)
Drops, type lakris, som også bidrar med aktivitet nedover systemet...
Tradisjon tro ble 3 planter (eller rettere sagt 6 planter) med hjem for å møte den sikre død, sikkert i nærmeste fremtid... sammen med en duk på tilbud fra Spiren.
En kurv - for å legge mer rot i - fra en torgselger utenfor martnasområdet...

Høydaren ble i år som i fjor (og årene før) samlingene med slekta rundt svartkjelen med kaffe =) og å treffe gamle kjente !

Ha en fornøyelig søndagskveld,
klem fra Laila

Ingen kommentarer: