mandag 12. september 2011

Plommekake =)

Etter å ha falt for fristelsen og kjøpt ei hel kasse med plommer, var gode råd dyre.........
Det er liksom litt begrensa hvor mange plommer du klarer å spise opp sånn naturell.

Fant ut at jeg skulle prøve å lage ei kake, noe lignende eplekake - men med plommer som fyll.
I en av mine mange kokebøker fant jeg ei oppskrift som jeg gjorde til min:
Laila's plommekake
3 egg
300 g (3 1/4 dl) sukker
2 1/2 dl melk
175 g margarin, smeltet
350 g (knapt 6 dl) hvetemel
3 ts bakepulver

Egg og sukker piskes til eggedosis. Tilsett melk og smeltet smør. Sikt mel og bakepulver (noe som hos meg betyr ha i!!)
Rør det hele sammen. Fordel i liten langpanne som er dekt med bakepapir eller smurt.
Del en hel haug med plommer, hver i 4 (uten stein) og stikk i røra. Ha på litt sukker og kanel tilslutt.
Stekes på 190 grader i 25-30 min, midterste rille.

Kaka var frisk (noen vil nok kalle det sur.. thi hi), det kan være lurt å legge plommene i en pose sammen med en sukker- og kanelblanding før de legges på røren - hvis du ikke liker den "frisk".
Smaker sikkert helt himmelsk med is til =)

Håper det smaker!
Klem fra Laila

Ingen kommentarer: