fredag 28. mai 2010

Baking på programmet


Bonden skal ivei på dugnad i fjellsameie han er med i, i morgen. Som den dugende bondekona (samboeren) jeg er, så har jeg rørt sammen en sjokoladekake, som han kan servere dugnadsgjengen. Jeg mistenker at oppmøte kan bli noget labert, da dugnaden er langt inne på fjellet, og det ikke akkurat er snøfritt i fjellheimen. Det er vel ikke meldt så veldig varmt vær heller =)


Skal gjengi oppskriften her, hvis du vil prøve den...
400 gr smør, 4 dl vann og 6-8 ss kakao kokes opp, slå så av plata men la kjelen stå.


9 dl sukker røres i, til det er løst opp.
Ha i 1 beger lettrømme, rør godt .



9 dl siktet mel, 2 ts natron, 1/2 ts salt haes også i...
Rør sammen 4 egg, disse tilsettes litt etter litt =)

Kaken stekes ved 175 grader i ca 30 min.

Mens kaken stekes - lag glasuren :


100 gr smør smeltes, ha 350 gr melis, 4 ss kakao, 6 ss melk og 2 ts vaniljesukker i smøret.
Stikk hull med gaffel i kaken før glasuren haes på.


Kaken blir bare bedre og bedre for hver dag som går, kan også fryses.
Jeg fant oppskriften på facebook, hos en venn der.. etter noe leting fant jeg ut at denne er funnet i en blogg som heter Jordbærgåsa, 13963.vgb.no. Æres den som æres bør :)

Det kan være greit å vite at kaken ser ut som en kuleløype under steking, men det retter seg.. hehe. Fryktet en stund at det ble en såkalt "fjellkake" jeg.. der man kunne sette navn på de høyeste toppene..
Selvsagt må noe mangle når jeg baker, denne gangen pynt. Men hvis bonden ikke vil ha med kaken, uten pynt, er det farlig for at eventuelle besøkende (les: meg)må spise denne =)
Skal ikke skryte på meg at kakene jeg lager, er så veldig pene.. men gode det er de!!

Nå skal jeg spise litt mat, dvs ei tørr brødskive, før en testsmak skal foretas =)
Ha en fortryllende kveld =)
Stor klem fra Laila

5 kommentarer:

Anonym sa...

Djisesss. Ta såg rettele godt ut Laila... Filler'n att d æ så langt te deg og dobbelt filler'n for att programmet allerede e "spikra" for i morgo. Koz deg me vælbehag!
Klæmz
O

Laila sa...

Halve kaken er allerede borte den ... hehe =) bra det, ikke gøy å bake noe som ikke blir spist og nytet.
Du får si ifra når du vil komme, så skal jeg hive sammen en eller annen kake, det er en bra kamuflasjon for hybelkaniner ;)
klem

Anonym sa...

"Bra kamuflasjon for hybelkaninene"?? Jeg har nå lest oppskrifta flere ganger men finner ikke ut hvor hybelkaninene skal inn....for denne kaken hørtes jo fantastisk ut!

Heidi

Laila sa...

Hybelkaninene er dekoren som er i huset fra før det, Heidi :) men god kake ja ;)

Anonym sa...

Hei Laila!

Bakte sjokoladekaken "din" i går, og stjerne i margen til deg for den! Enkel og god:o)

Anne Karin